Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry
  • Palvelut
    • Koulutukset ja ohjelmat
    • Materiaalipankki
    • GDPR 2021–2023
    • IT2022-sopimusehdot jäsenille -40%
    • Ifin IPR-vakuutus jäsenille -20 %
    • Tietoturvasertifikaatti
    • #mimmitkoodaa
    • SaaS Finland
    • Software From Finland
  • Julkaisut
    • Blogi
    • Digibarometri 2019
    • Tiedotteet
    • Tutkimukset ja raportit
    • Fair play -esite
  • Vaikuttaminen
    • Manifesti
    • Fair Play -työryhmä
    • Mimmit koodaa -ohjelma
  • Jäsenistö
  • Partnerit
  • Liity jäseneksi
    • Jäsenhakemus
    • Partner-hakemus
  • en
Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry
  • Palvelut
    • Koulutukset ja ohjelmat
    • Materiaalipankki
    • GDPR 2021–2023
    • IT2022-sopimusehdot jäsenille -40%
    • Ifin IPR-vakuutus jäsenille -20 %
    • Tietoturvasertifikaatti
    • #mimmitkoodaa
    • SaaS Finland
    • Software From Finland
  • Julkaisut
    • Blogi
    • Digibarometri 2019
    • Tiedotteet
    • Tutkimukset ja raportit
    • Fair play -esite
  • Vaikuttaminen
    • Manifesti
    • Fair Play -työryhmä
    • Mimmit koodaa -ohjelma
  • Jäsenistö
  • Partnerit
  • Liity jäseneksi
    • Jäsenhakemus
    • Partner-hakemus
  • en
maalis 01

Yritysostojen yleisimmät syyt

  • 1.3.2016
  • Blogi, Yrityskauppa
  • blogi, pekka ruusunen, softanvoima, tuohi advisors

Suuret yritykset haluavat kasvaa nopeammin kuin mihin ne pystyvät orgaanisesti omin voimin. Sijoitetun pääoman tuottoprosentti kertoo, kuinka tehokkaasti ne tahkoavat rahaa. Yritysostoin voidaan sekä kiihdyttää kasvua että hakea rahalle vielä aggressiivisempaa tuottoa kuin lisäsijoittaminen omaan orgaaniseen kasvuun tarjoaa.

Lähes kaikilla isoilla firmoilla on tarkkaan harkittu M&A-strategia, jonka toteuttamiseksi ylläpidetään yritysostojen ”tiekarttaa”. Yrittäjät usein luulevat, että isot ostajat toimivat reaktiivisesti eli analysoivat kaikki heille tulleet myyntitarjoukset ja valitsevat niistä parhaat. Näin ne eivät voi toimia, koska tuollainen toimintatapa olisi tehoton. Proaktiivisen tiekartan mukaan eteneminen tuo tehoa ostoprosessiin.

Epäorgaanisen kasvun strategia voi perustua valmiin liiketoiminnan ostamiseen tai sellaisen teknologian ostamiseen, jolla omaa liiketoimintaa skaalataan isommaksi. Näistä jälkimmäinen eli teknologian ostaminen tarjoaa yleensä nopeamman skaalautumisen, kun taas liiketoimintaa ostamalla voidaan ottaa suurempi kertaloikka, mutta ostokohteen hitaampi kasvu.

Teknologiaan perustuvia yritysostoja tehdään mm. seuraavista syistä:

• Täydentävä tuote tai palvelu, joka on helppo myydä omille asiakkaille.
• Puuttuva tuote tai palvelu, joka mahdollistaa myynnin uusille asiakkaille.
• State-of-the-art –teknologia, jonka avulla jatketaan nykyisten asiakkuuksien elinkaarta ja mahdollistetaan lisämyynti.
• Ostokohteen tiimin ainutlaatuinen osaaminen on tapa saada omaan firmaan ne resurssit, joilla tuotekehitykseen pannaan potkua.

Liiketoiminnan ostamiseen perustuvia ostoja tehdään seuraavista syistä:

• Markkinaosuuden kasvattaminen ostamalla samanlaista liiketoimintaa kuin itse jo tehdään.
• Maantieteellinen laajentuminen on nopeampaa yritysostoin kuin neitseellisellä etabloitumisella.
• Uudelle toimialalle meneminen nopeutuu, kun ostaa jalansijan ja osaajat.
• Laajeneminen arvoketjussa on Chasm Groupin mukaan vaihe, johon jokainen kasvuyritys törmää jossain vaiheessa.
• Tuotantotehokkuuden parantaminen voidaan tehdä ostamalla firma, joka tuo joko puuttuvat komponentit nykytuotantoon tai jonka avulla saadaan uudet paremmat tuotantomenetelmät.
• Kilpailijan eliminointi parhaimmillaan sekä kasvattaa omaa markkinaosuutta että nostaa omaa kateprosenttia.
• ROI tai IRR on yleisin syy, miksi private equity pelurit ostavat firmoja.

Tuohi Advisors, Vesa Walldénin ja Pekka Ruususen uutuuskirja Firma meni ja rahat tuli!, lanseerataan 4.3.2016 Operatiivisten sopimusten riskit yrityskaupassa-aamiaisseminaarissa. Tule kuulemaan lisää asiantuntijoiden puheenvuoroissa yrityksen arvonmääritykseen vaikuttavasta sopimusportfoliosta. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan täältä.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Sähköposti

Related Posts

  • Päiväni Johtajana8.11.2017
  • Älä seuraa parhaita käytäntöjä20.10.2017
  • Yhdeksän käskyä median kanssa toimimiseen6.10.2017
  • Onko uusien liiketoimintamallien arvonäkökulmaero ratkaistavissa?18.8.2017

Comments are closed.

Viimeisimmät julkaisut

  • Elements of Startups’ Implemented  Profitable Growth in Software Business
  • Ohjelmistoalan työn kuormitustekijöitä voi hallita yhteisöllisillä ratkaisuilla
  • Verkot vesille – Käytännön vinkit ensimmäistä IT-alan työpaikkaa etsivälle
  • Edellyttääkö työhyvinvointi muutosta työkulttuuriimme?
  • Mielenterveyden häiriöt ovat työpaikkojen mörkö, josta on puhuttava

Julkaisut aihealueittain

  • Kaikki
  • Myynti
  • Kansainvälistyminen
  • Markkinointi
  • Ohjelmistoala
  • Tietoturva
  • Yleinen
  • Digitalisaatio
  • Johtajuusareena
  • Rekrytointi
  • Yrityskauppa
  • Johtaminen
  • Pilvipalvelut
  • SaaS
  • Brändi
  • Koulutus
  • Rahoitus
  • Sisältömarkkinointi
  • Ecommerce

Yhdistys

Toiminnan tarkoitus
Manifesti
Tekijätiimi
Mediapankki
Hallitus
Säännöt
Partnerit
Yhteystiedot

Jäsenpalvelut

GDPR 2021–2023
IT2022-sopimusehdot
Koulutukset ja ohjelmat
Materiaalipankki
#mimmitkoodaa
SaaS Finland
Software From Finland
Tietoturvasertifikaatti
IPR-vakuutusetu

Julkaisut

Blogi
Digibarometri
Tiedotteet
Tutkimukset ja raportit

Ohjelmisto- ja e-business ry

Y-tunnus: 1950466-3
Eteläranta 10, 5. krs 00130 Helsinki
toimisto@ohjelmistoebusiness.fi

     

Yhteistyössä

  

© Ohjelmisto- ja e-business ry | Tietosuojaseloste | Sivuston on tehnyt: Wannado