Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry
  • Palvelut
    • Koulutukset ja ohjelmat
    • Materiaalipankki
    • GDPR 2021–2023
    • IT2022-sopimusehdot jäsenille -40%
    • Ifin IPR-vakuutus jäsenille -20 %
    • Tietoturvasertifikaatti
    • #mimmitkoodaa
    • SaaS Finland
    • Software From Finland
  • Julkaisut
    • Blogi
    • Digibarometri 2019
    • Tiedotteet
    • Tutkimukset ja raportit
    • Fair play -esite
  • Vaikuttaminen
    • Manifesti
    • Fair Play -työryhmä
    • Mimmit koodaa -ohjelma
  • Jäsenistö
  • Partnerit
  • Liity jäseneksi
    • Jäsenhakemus
    • Partner-hakemus
  • en
Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry
  • Palvelut
    • Koulutukset ja ohjelmat
    • Materiaalipankki
    • GDPR 2021–2023
    • IT2022-sopimusehdot jäsenille -40%
    • Ifin IPR-vakuutus jäsenille -20 %
    • Tietoturvasertifikaatti
    • #mimmitkoodaa
    • SaaS Finland
    • Software From Finland
  • Julkaisut
    • Blogi
    • Digibarometri 2019
    • Tiedotteet
    • Tutkimukset ja raportit
    • Fair play -esite
  • Vaikuttaminen
    • Manifesti
    • Fair Play -työryhmä
    • Mimmit koodaa -ohjelma
  • Jäsenistö
  • Partnerit
  • Liity jäseneksi
    • Jäsenhakemus
    • Partner-hakemus
  • en
syys 21

Yrityskaupan pahimmat deal killerit

  • 21.9.2015
  • Blogi, Yrityskauppa
  • blogi, pekka ruusunen, softanvoima, tuohi advisors

80943_5bd7a2c5-fec0-4870-b09b-0a0b8ce2cb21

Omistajille on aina suuri päätös myydä tai ainakin yrittää myydä yrityksensä. Mediassa hehkutetaan vain maaliin saakka saatuja yrityskauppoja. Kuitenkin lukematon määrä alulle pantuja kauppaprosesseja kaatuu jo ennen maaliviivaa. Epäonnistumisen syitä on moninaisia, mutta onneksi melko moneen kaatumisriskiin voidaan varautua ennakolta.

Hinnalla on väliä

Suurin kauppoja kaatava tekijä on hinta. Ostajan ja myyjän näkemykset yrityksen arvosta eivät kohtaa. Kaupan kaatava hintapyyntö saattaa johtua epäuskottavista numeroennusteista. Pienet näkemyserot voidaan kuroa kiinni lisäkauppahintaan perustuvalla hintamallilla, mutta isommat periaatteelliset erot johtavat usein turhaan kinasteluun ja kaupan kaatumiseen. Myyjän kannattaa testata hintaodotuksensa asiantuntijoilla, jotta ei turhaan tuhlaa aikaa ja vaivaa prosessiin, joka on tuomittu epäonnistumaan.

Pidä omistusrakenteet kunnossa

Sekavat omistusrakenteet ovat omiaan pelästyttämään ostajakandidaatit. Sekavuus voi koskea joko myytävän yrityksen omistajia tai yrityksen itse kokonaan tai osittain omistamia yhtiöitä. Ostaja ei halua lähteä purkamaan hankalia rakenteita ja ottamaan järjestelyjen riskejä itselleen. Siispä rakenteet on oltava kunnossa ennen kuin mennään markkinoille.

Erimieliset omistajat saavat kaupan kaatumaan helposti keskittymällä omiin intresseihinsä enemmän kuin ostajan intresseihin. Ei kannata luottaa siihen, että osakassopimus tai osakeyhtiölaki lunastuspykälineen tulee viime hetkessä hätiin. Pääomistajien kesken on oltava yksimielisyys kaupan hinnasta, rakenteesta ja muista isoista asioista ennen kuin myynti aloitetaan.

Pääomistajien kesken on oltava yksimielisyys kaupan hinnasta

Fundamentaaliset sopimusvirheet yrityksen kauppa-, rahoitus- tai muissa sopimuksissa pysäyttävät kauppaprosessin viimeistään DD-vaiheessa. Näitä perustavanlaatuisia virheitä ovat mm. rajoittamattomat riskit, change-of-control -myönnytykset, yksinoikeusjärjestelyt, irtisanomismenettelyt sekä vastaavat ostajan riskiä nostavat tekijät. Kaikki sopimukset tulee laatia ”kahden hatun” alta: operatiivisen ja strategisen.

Kiistaton omistusoikeus

Tuoteyhtiön kauppa kaatuu, jos IPR-asioissa on epäselvyyksiä. Myytävän yrityksen pitää pystyä osoittamaan, että sillä on kiistaton omistusoikeus aineettomaan pääomaansa. Vaikeammin hallittavissa oleva riski on se, että oma IPR loukkaa kolmannen osapuolen IPR:ää. Aineettoman omaisuuden salkun on oltava siistissä kunnossa, jotta ostajakandidaatti ei lähde karkuun.

Omistajayrittäjien sitoutumisen puute on punainen vaate ostajille. Kauppatilanteessa esitetään aina kysymys:

Miksi olette myymässä?

Jos ostajalle jää vaikutelma, että myyjät haluavat ottaa rahat ja juosta lämpimille aurinkorannoille, ei ostaminen kiinnosta. Omistajayrittäjien sitoutuminen mitataan, kun keskustellaan kaupan jälkeisestä lock-upista, sitouttamisesta ja insentiiveistä. Myyjien tulee olla rehellisiä motiivinsa kanssa, muutoin päädytään turpakäräjille tai sitten ihan oikeille käräjille.

Seuraava M&A seminaari on 6.10.2015: Pidä yrityksesi myyntikunnossa.

M&A yrityskauppaseminaarisarja tarjoaa huippuasiantuntijoiden käytännön kokemuksia ja vinkkejä yritysjärjestelyihin liittyen ja erityisesti niihin valmistautumisesta.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen täältä!

Katso tallenteet edeltävistä M&A- seminaareista!

80913_1017980a-9732-47df-9d28-bd2217abf27d

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Sähköposti

Related Posts

  • Päiväni Johtajana8.11.2017
  • Älä seuraa parhaita käytäntöjä20.10.2017
  • Yhdeksän käskyä median kanssa toimimiseen6.10.2017
  • Onko uusien liiketoimintamallien arvonäkökulmaero ratkaistavissa?18.8.2017

Comments are closed.

Viimeisimmät julkaisut

  • Elements of Startups’ Implemented  Profitable Growth in Software Business
  • Ohjelmistoalan työn kuormitustekijöitä voi hallita yhteisöllisillä ratkaisuilla
  • Verkot vesille – Käytännön vinkit ensimmäistä IT-alan työpaikkaa etsivälle
  • Edellyttääkö työhyvinvointi muutosta työkulttuuriimme?
  • Mielenterveyden häiriöt ovat työpaikkojen mörkö, josta on puhuttava

Julkaisut aihealueittain

  • Kaikki
  • Myynti
  • Kansainvälistyminen
  • Markkinointi
  • Ohjelmistoala
  • Tietoturva
  • Yleinen
  • Digitalisaatio
  • Johtajuusareena
  • Rekrytointi
  • Yrityskauppa
  • Johtaminen
  • Pilvipalvelut
  • SaaS
  • Brändi
  • Koulutus
  • Rahoitus
  • Sisältömarkkinointi
  • Ecommerce

Yhdistys

Toiminnan tarkoitus
Manifesti
Tekijätiimi
Mediapankki
Hallitus
Säännöt
Partnerit
Yhteystiedot

Jäsenpalvelut

GDPR 2021–2023
IT2022-sopimusehdot
Koulutukset ja ohjelmat
Materiaalipankki
#mimmitkoodaa
SaaS Finland
Software From Finland
Tietoturvasertifikaatti
IPR-vakuutusetu

Julkaisut

Blogi
Digibarometri
Tiedotteet
Tutkimukset ja raportit

Ohjelmisto- ja e-business ry

Y-tunnus: 1950466-3
Eteläranta 10, 5. krs 00130 Helsinki
toimisto@ohjelmistoebusiness.fi

     

Yhteistyössä

  

© Ohjelmisto- ja e-business ry | Tietosuojaseloste | Sivuston on tehnyt: Wannado