3.12.2020

”Tavoite on 100M€, ja se on vasta alkua”, sanoo Esko Mertsalmi, auto-ohjelmistoyhtiö Unikien perustaja ja Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2020

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2020 on yksi auto-ohjelmistoyhtiö Unikien perustajista ja toimitusjohtaja Esko Mertsalmi. Jo 300 ihmistä työllistävä Unikie on keskittynyt kehittämään kokonaisvaltaista ohjelmistoratkaisua itseohjautuviin autoihin ja työkoneisiin. ”Mertsalmi on luotsannut Unikien nopeimmaksi ja vahvimmaksi toimijaksi kaikkein moderneimpien teknologioiden haastavassa pelikentässä ja kovassa kilpailussa”, avaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha arvostetun palkinnon perusteita.

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2020 -palkinnon voittaja, Unikien toimitusjohtaja Esko Mertsalmi jatkaa Risto Siilasmaan vuonna 1999 aloittamaa ohjelmistoalan menestystarinoiden sarjaa.

”Unikie ja Esko Mertsalmi oli helppo valita voittajaksi, vaikka vahvoja ehdokkaita oli useita. Unikie on onnistunut rakentamaan asiakkailleen älykkäillä ratkaisuilla vahvaa globaalia kilpailukykyä. Unikien ratkaisut ovat monille vasta tulevaisuuden haaveita, mutta Unikien asiakkaille jo tätä päivää. Autonominen ajaminen, muut autonomiset toiminnot ja päätöksenteko ovat tästä hyviä esimerkkejä, samoin kuin optimoitu ja reaaliaikainen tavaraliikenne satamissa ja satamien välillä”, listaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Unikien vahvuuksia.

Viisi vuotta sitten perustettu Unikie on päässyt korona-aikana kovaan vauhtiin autonomisen pysäköinnin saralla.

”Kun korona alkoi, niin yhteydenottoja autovalmistajilta alkoi tulla. Kyse on ollut siitä, että autot kykenevät liikkumaan tehdaslinjan päässä itsenäisesti, mikä edellyttää sekä riittävää tekniikkaa autoihin että älykästä tehdasympäristöä. Tällä hetkellä jo enemmistö valmistajista suunnittelee, miten saada tällaiset sovellukset ja ratkaisut käyttöön”, kertoo Mertsalmi.

3000 työntekijää tulevaisuuden minimihenkilöstö

Mertsalmen mukaan teknologiamarkkinoita jaetaan juuri nyt, vaikka asiakkaille asti harppaukset teknologiassa eivät välttämättä vielä näykään. Unikie on juuri kerännyt sijoittajilta 12 miljoonaa euroa kasvuun.

”100 miljoonaa euroa on lähivuosien kasvutavoitteemme, mutta se on vasta alkua. Jotta todella voi kansainvälisesti menestyä työntekijöitä pitää olla 3000, minimissään. Onnistuminen edellyttää mittavaa panostusta teknologiakehitykseen ja kansainvälistä organisaatiota. Vientiyrityksenä meillä on perustana luja usko suomalaiseen teknologiaosaamiseen, jossa hienot työntekijämme ovat avainasemassa”, kuvaa Mertsalmi Unikien kasvuasetelmia. Liikevaihtoennuste tälle vuodelle on noin 35 miljoonaa euroa.

Palkinnon koronaturvallisessa hybridiseremoniassa Mertsalmelle torstaina luovuttanut Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama kiittää Unikien tuloksentekokykyä ja kansainvälistymistä. Itse johtamansa Sinisen Meteoriitin kansainvälisille markkinoille vienyt Walkama tietää, miten suuressa roolissa onnistunut johtaminen kasvuyrityksessä on.

”Mertsalmi on onnistunut kasvattamaan Unikieta todella vauhdikkaasti tulorahoituksella ja erinomaisella kannattavuudella. On hienoa, että yhtiö on päässyt nopeasti kiinni isoihin kansainvälisiin asiakkaisiin – ja kehittänyt samalla omia tuotteita. Voi hyvin arvioida, että Unikie on kansainvälisen läpimurron kynnyksellä ja niitä läpimurtoja Suomi kipeästi kaipaa”, onnittelee Walkama Mertsalmea ja koko Unikien tiimiä.

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Esko Mertsalmi, toimitusjohtaja, Unikie, +358 400 675 918, esko.mertsalmi@unikie.com