23.11.2017

”Suurille vesille!” Ohjelmistoyrittäjien hallituksen uusi puheenjohtaja Pekka Walkama haluaa suomalaisen ohjelmisto-osaamisen maailmalle

”Miksi kilpailla keskenään kotimaassa, kun voimme valloittaa maailman yhdessä?” Näin kysyy Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen tuore puheenjohtaja Pekka Walkama. Walkaman mukaan kovalle suomalaisosaamiselle on maailmalla kysyntää. ”Voimme ylittää kasvua rajoittavat esteet ja siirtyä kansainvälisille markkinoille”, visioi itse esimerkkiä näyttävä Walkama.

OOhjelmistotalo Sinisen Meteoriitin toimitusjohtaja Pekka Walkama valittiin Ohjelmistoyrittäjien hallituksen puheenjohtajaksi yhdistyksen kokouksessa torstai-iltana Helsingissä. Walkama näkee suomalaisen ohjelmistoalan yritysten kansainvälistymisen edistämisen yhtenä Ohjelmistoyrittäjien kolmesta ydintehtävästä.

”Unelmani on, että pääsemme pienestä lammikostamme suurille vesille, yhteisvoimin. Suomalaista osaamista arvostetaan maailmalla korkealle ja yhteistyöprojektit kuten Software From Finland ovat hyviä välineitä yhteiseen tavoitteeseen pyrkimisessä. Tätä työtä vauhditamme”, Walkama lupaa.

Ohjelmistoyrittäjien toimitusjohtaja Rasmus Roiha on vaikuttunut uudesta puheenjohtajasta.

”Pekka tietää mistä puhuu, hän on vienyt Sinisen Meteoriitin Kanadaan ja Yhdysvaltoihin. Meteoriitin Valo Intranet on valittu Euroopan parhaaksi intranetiksi ja Microsoft valitsi Meteoriitin vuoden kumppaniksi Suomessa. Odotan innolla syventyvää yhteistyötämme”, Roiha iloitsee.

Järkeä yhteiskunnalliseen päätöksentekoon

Walkamalle kansainvälistymisen ohella yhtä tärkeää on Ohjelmistoyrittäjien vahva rooli yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

”Voimme toimia järjen äänenä päätöksenteossa, kun aihe koskee osaamisaluettamme. Esimerkiksi nyt työaikalainsäädännössä laki ja todellisuus eivät kohtaa. Osaamistamme pitäisi kuulla aiempaa enemmän, sillä digitaalisuuden merkitys tulee kasvamaan jokaisella toimialalla”, muistuttaa jo nyt kaksi vuotta Ohjelmistoyrittäjien hallituksessa toiminut Walkama.

Walkama näkee Ohjelmisto- ja e-business sitoutumattomana, kasvuun tähtäävien yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten yhteisönä sekä koko ohjelmistoalan kehittäjänä ja edistäjänä.

”Emme ole työmarkkinaosapuoli, vaan ohjelmistoalalla niin työnantajalla kuin työntekijällä on yhteinen etu. Meidän vahvuutemme onkin yhtenäisyys, vankkaan osaamiseen yhdistettynä.”

Ohjelmisto- ja e-business tulee kuulemaan jäseniään entistä aktiivisemmin, jotta heidän osaamisensa saadaan täysillä käyttöön. Jäseninä on 800 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa. ”Tarjoamme ainutlaatuisen osaamisemme niin päättäjien kuin koko yhteiskuntamme käyttöön. Mitä aktiivisempia yritykset ovat meidän suuntaamme, sen vahvempia olemme”, Walkama sanoo.

Yhä parempaa palvelua, lisää ohjelmistoyrityksiä

Kolmantena painopisteenä Walkama korostaa jäsenyritysten auttamista käytännön elämässä, oli kyse sitten esimerkiksi koulutuksesta tai jäsenneuvonnasta.

”Digitoimialan merkitys kasvaa koko ajan. Uskon, että myös jäsenmäärämme kasvaa jo siksikin, että yhä suuremmasta osasta niin sanottuja perinteisiä yrityksiä tulee osin myös ohjelmistoyrityksiä. Palveluillemme on siis aiempaa enemmän kysyntää, johon mielellään vastaamme. Hyvä palvelumme myös tukee niin kansainvälistymistä kuin vaikuttamistakin.”

Kiitos vahvasta työstä!

Toivottaessaan Walkaman tervetulleeksi haluaa toimitusjohtaja Roiha samalla kiittää väistyvää hallituksen puheenjohtajaa Matti Heikkosta.

”Matti kasvatti yhdentoista vuoden aikana Ohjelmistoyrittäjistä koko toimialaa edustavan yhdistyksen, jonka varaan voimme rakentaa vahvan tulevaisuuden ja luoda uutta. Yhdistyksen jäsenistö on viisinkertaistunut sekä liikevaihto ja varallisuus kymmenenkertaistuneet tänä aikana. Siitä valtava kiitos. Matin työ on ollut yhtä tärkeää Ohjelmistoyrittäjien menestykselle kuin Risto Siilasmaan ja Ohjelmistoyrittäjien muiden visionääristen perustajien – tätä työtä on nyt hyvä jatkaa”, kiittelee Roiha.

Pekka Walkama,
Ohjelmisto- ja e-business ry, hallituksen pj
pekka.walkama@meteoriitti.com

Rasmus Roiha