21.9.2021

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

Suomalaisten SaaS-yritysten (Software as a Service) tila on jälleen selvitetty Ohjelmisto- ja e-business ry:n ja Vendep Capitalin tutkimuksessa State of SaaS in the Nordics. Laajalla otannalla toteutettu tutkimus tuotti tällä kertaa suomaisittain myönteisen vertailun muihin Pohjoismaihin ja etenkin Ruotsiin.

”Kun Suomalaisten SaaS-yhtiöiden arvioitu pelkkä toistuvan laskutuksen kasvu (Annual Recurring Revenue, ARR) on vähintään kolmannesmiljardin luokkaa 2021, on helppo ymmärtää koko SaaS-bisneksen nopeasti lisääntyvä merkitys ja miljardipotentiaali Suomelle. Verkossa koko maailma on auki, ja juuri tämän suomalaisyritykset näyttävät ymmärtäneen ruotsalaisia paremmin. Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Suomalaista SaaS-bisnestä on jo vuosia voimakkaasti edistänyt SaaS Finland, suomalaisten SaaS-yritysten ja sidosryhmien yhteisö, osana yhdistyksen toimintaa. Roiha on tyytyväinen, että Suomessa on osattu satsata oikeisiin asioihin.

”Meillä SaaS-firmat ovat panostaneet enemmän automaatioon oston ja käyttöönoton osalta, joka käytännössä tarkoittaa parempaa skaalautuvuutta. Kun palvelu on asiakkaille helppo itse testata, ottaa käyttöön ja maksaa, niin kauppa käy verkossa vauhdilla. Suomi näyttää lukujen valossa osanneen kerrankin tehdä skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi ja Tanska”, analysoi Roiha.

Suomalaisten hinnoittelu korostaa lisäarvoa asiakkaalle

Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felin löytää hinnoitteluperusteista yhden selityksen menestykseen. Lähes 140 yrityksen aineisto kertoo suomalaisten paremmasta onnistumisesta.

”Suomalaisyritykset ovat huomanneet, että asiakkaille kannattaa tarjota palveluja nimenomaan niiden tuottaman lisäarvon kautta. Siksi suomalaisten hinnoitteluperuste on selvästi ruotsalaisia useammin käyttö, eikä esimerkiksi lisenssimaksu tai ominaisuudet. Toisin sanoen verrattuna vaikkapa autoon, suomalaisten asiakkaat maksavat siitä, minkä verran oikeasti ajavat, eivätkä siitä, paljonko autoon on hankittu lisävarusteita tai käyttöoikeuksia. Strategia tuntuu toimivan hyvin”, avaa Felin oleellista menestystekijää.

Kasvuerot startup-vaiheen jälkeen ovat Felinin mukaan merkittäviä.

”Liikevaihdon kokoluokassa 300 000€ – 1 000 000€, suomalaisyritysten kasvuvauhti on peräti 16 prosenttiyksikköä ruotsalaisia nopeampaa, 50%-34%. Miljoonasta kahteen ja puoleen miljoonaan vaihtavissa yrityksissä Suomi on kasvussa edellä 5 prosenttiyksikköä, 45%-40%. Kokonaisuuden kannalta tärkeimmässä suurten yli 2,5M€ vaihtavien yritysten joukossa kasvuero on Suomen hyväksi 7 prosenttiyksikköä, 42%-35%. Merkittävää kasvua, merkittävät erot”, tiivistää Felin.

Miljardipotentiaaliin noussut SaaS-bisnes kiinnostaa yhä enemmän sekä koko ohjelmistoalaa että sijoittajia. Tänään järjestettävään julkistamistilaisuuteen on ilmoittautunut jo 200 osallistujaa.

Media on tervetullut osallistumaan etätilaisuuteen ti 21.9. klo 15-16.30: https://www.lyyti.fi/reg/20210921_Nain_SaaSyritys_menestyy_2022

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Timo Felin, Vendep Capital, sijoitusjohtaja, 050 542 8058, timo.felin@vendep.com