6.3.2019

#Mimmitkoodaa valittiin Vuoden Ohjelmaksi Mesoaja Gaalassa – ”Kiitos kaikille mimmeille! Otetaan tulevaisuus omiin käsiin!”

Helsingin Messukeskuksessa koettiin tiistaina riemukkaita hetkiä, kun #Mimmitkoodaa palkittiin Vuoden Ohjelmana. ”Tämä palkinto kuuluu kaikille niille tuhansille mimmeille, jotka ovat lähteneet mukaan. Emme olisi ikinä uskaltaneet edes toivoa näin suurta suosiota. Koodaus ei todellakaan ole vain miesten juttu, sen ovat mimmit itse todistaneet viimeisen päälle”, kiittää #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

Naisia ohjelmointiin kannustava #Mimmitkoodaa pokkasi ikimuistoisissa juhlatunnelmissa parhaan ohjelman palkinnon Mesoaja Gaalassa. Siitä on kiittäminen ennen muuta mimmejä itseään.

”Mimmit ovat lähteneet todella ennakkoluulottomasti mukaan. On ollut huikea seurata, miten kaikki kurssit ovat täyttyneet käytännössä heti ja jonoihinkin on ilmoittautunut satoja mimmejä per kurssi. Uskomatonta aktiivisuutta ja määrätietoisuutta, hienoja tarinoita. Naisia, jotka vaihtavat kokonaan alaa. Naisia, jotka ottavat tulevaisuuden omiin käsiinsä. Olen kaikista mimmeistä sanomattoman ylpeä, kiitos mimmit!”, lataa Milja Köpsi, #Mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä.

Ohjelmisto- ja e-business ryon #Mimmitkoodaa-ohjelman käynnistäjä ja organisaattori. Toimitusjohtaja Rasmus Roihaon saanut ohjelmistoalan huippuyritykset innostumaan ohjelmasta, jossa ne tarjoavat naisille täysin ilmaista koulutusta.

”Tässä on ollut aivan mahtava yhdessä tekemisen kulttuuri. Sen on tehnyt mahdolliseksi tietysti ennen kaikkea naisten oma kiinnostus. Ilman yritysten lähtemistä täysillä mukaan emme kuitenkaan olisi mitenkään pystyneet vastaamaan kysyntään. Siitä yrityksille suuri, suuri kiitos. Ohjelmaan liittyi viime vuonna mukaan 3500 naista, joille saatoimme tarjota tuhat koulutuspaikkaa. #Mimmitkoodaa on luonut ihan huiman vetovoiman”, kiittää Roiha niin naisia kuin yrityksiäkin.

Syksyllä koulutusta mimmeille tarjosivat ohjelmistoalan kaikenkokoiset huippuyritykset: Anders Innovation, Duunitori, Frantic, Futurice, IBM, Job and Esther Technologies, Knowit, Microsoft, OpsHost, Solidabis, Teamit, UnityjaWunder.

Lisää on tulossa!

”Sadat #Mimmitkoodaa -osallistujat ovat jatkaneet ohjelmistoalan opintojaan ohjelmamme rohkaisemana. Mikä hienointa, osa on myös työllistynyt alalle. Olemme vasta alussa, sillä teknisiltä aloilta pitkään miltei unohdetut naiset ovat vasta pääsemässä vauhtiin. Mimmien taholta on valtava kysyntä ja yrityksiltä hieno tarjonta, siksi lisää on ilman muuta tulossa”, lupaa Roiha.

Mimmien vetäjänä Köpsi haluaa vielä kiittää ihan ensimmäistä ”mimmiä”.

Vlada Laukkonen oli se ihana aktiivi, jonka Facebook-ryhmän keräämä ällistyttävä mielenkiinto oli varsinainen herätyskello. Vladan rohkeuden ja aloitteellisuuden ansiosta pääsimme liikkeelle, sitten on ollut vuorossa hurja määrä työtä. Mutta se on kaikki kannattanut yli odotusten, uskon että olemme saaneet yhteiskunnassa aikaan jotain ainutlaatuista”, sanoo ohjelmaa urakoiva Köpsi.

Rasmus Roiha on samaa mieltä.

”Ohjelmistoalalla on valtava pula osaajista. Siinä mielessä olemme onnistuneet käynnistämään suomalaiselle yhteiskunnalle täysin välttämättömän hankkeen, Suomi ei selviä ilman naisten lisääntyvää panosta digitaalisessa osaamisessa. Silti kyse on jostain vielä isommasta. Sellainen henki, into ja riemu, jotka ovat olleet läsnä #Mimmitkoodaa-tilaisuuksissa, on varmasti koettu tasa-arvon ja demokratian suurina läpimurtohetkinä. Olemme suuren äärellä”, summaa Roiha.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi, vetäjä, #Mimmitkoodaa-ohjelma, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi