Postnordin verkkokauppa-asiantuntija Jouni Lamberg teki E-commerce Helsinki -messuilla kiinnostavan yhteenvedon suomalaisen verkkokaupan erityispiirteistä ja verkkokaupan pohjoismaisista trendeistä. Verkkokauppa Pohjoismaissa 2017 -tutkimus on ladattavissa Postnordin sivuilta.
Suomalaisen verkkokaupan erityispiirteet
- Suomalaiset ostavat useimmiten ulkomaisista verkkokaupoista.
- Hinta, valikoima ja mahdollisuus valita toimituspaikka ovat tärkeitä suomalaisille.
- Suomalaiset ostavat pienemmällä summalla kuin muut pohjoismaalaiset. Keskimäärin
suomalainen kuluttaja käyttää verkko-ostoksiin 135 euroa kuukaudessa. - Pakettiautomaatit ovat Suomessa suosittuja.
- Skandinaavit eivät osta suomalaisista verkkokaupoista.
- Mobiilikäytössä suomalaiset ovat muita jäljessä. Yksi viidestä tekee ostoksia puhelimella.
- Suomalaiset ovat edelleen varovaisia antamaan pankki- tai luottokorttitietojaan internetissä.
Verkkokaupan trendit
- Showrooming yleistyy. Ostoja tutkitaan tai sovitetaan kaupassa, mutta ostetaan tuote verkosta.
- Webrooming yleistyy. Tutkitaan tuotetta netissä, mutta ostetaan tuote kaupasta.
- Kaikkikanavaisuuden merkitys korostuu. Digitaalisten ja fyysisten kanavien yhteistyöllä saadaan parempia ostokokemuksia ja uskollisia asiakkaita.
- Verkosta ostetaan yhä suurempia ja raskaampia tuotteita, esim. kodinkoneita, rakennus- ja puutarhatarvikkeita sekä tee se itse -tuotteita.
- Pohjoismaissa on neljä kansaa, joilla on erilaiset mieltymykset. Toisen Pohjoismaan markkinoille pyrittäessä kannattaa konsultoida paikallista asiantuntijaa.
- Toimitusvaihtoehdot, läpinäkyvyys ja joustavuus ovat paremman asiakaskokemuksen edellytyksiä. Logistiikkakumppanilla on tärkeä merkitys.
Sanna Kailanto
Markkinointikoordinaattori
Verkkoteollisuus ry