Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry
  • Palvelut
    • Ecommerce
    • GDPR 2020
    • IT2018-ehdot
    • Koulutukset ja ohjelmat
    • Materiaalipankki
    • #mimmitkoodaa
    • SaaS Finland
    • Software From Finland
    • Tietoturvasertifikaatti
  • Julkaisut
    • Blogi
    • Digibarometri 2019
    • Tiedotteet
    • Tutkimukset ja raportit
  • Vaikuttaminen
    • Fair Play – Digiajan pelisäännöt -työryhmä
    • Mimmit koodaa -ohjelma
  • Jäsenistö
  • Partnerit
  • Liity jäseneksi
    • Jäsenhakemus
    • Partner-hakemus
  • en
Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry
  • Palvelut
    • Ecommerce
    • GDPR 2020
    • IT2018-ehdot
    • Koulutukset ja ohjelmat
    • Materiaalipankki
    • #mimmitkoodaa
    • SaaS Finland
    • Software From Finland
    • Tietoturvasertifikaatti
  • Julkaisut
    • Blogi
    • Digibarometri 2019
    • Tiedotteet
    • Tutkimukset ja raportit
  • Vaikuttaminen
    • Fair Play – Digiajan pelisäännöt -työryhmä
    • Mimmit koodaa -ohjelma
  • Jäsenistö
  • Partnerit
  • Liity jäseneksi
    • Jäsenhakemus
    • Partner-hakemus
  • en
loka 25

Myynti ICT-alalla – tuleeko kaupat?

  • 25.10.2016
  • Blogi, Myynti, Ohjelmistoala
  • blogi

Kasvun rakentamisessa kannattaa aina lähteä kysymyksestä kenelle? Silloin kasvun suunnittelu lähtee asiakkaasta. Kun määrittelet yrityksellesi otollisimmat asiakkaat tai asiakasryhmät, voit suunnitella viestisi tarkemmin ja asiakkaasi kiinnostuvat yrityksestäsi.

Yrityksen resurssit ovat aina niukat. Siksi kannattaa tehdä valintoja myös sen suhteen, mitä tarjoamme asiakkaillemme ja kuinka tämän asian tarjoamme, paketoimme ja viestimme. Kun suunta on selvillä, on syytä miettiä, kuinka aiomme asioida eri asiakasryhmien kanssa. Potentiaalisimmat asiakkaat ansaitsevat meiltä enemmän huomiota kuin vähemmän potentiaaliset. Asiakkaan potentiaalisuuden olemme määritelleet kasvustrategian rakennuksen alkuvaiheessa.

Kasvustrategian pohjalta on hyvä määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja valita tehokkaimmat toimintatavat. Uusia digitaalisia keinoja kannattaa käyttää perinteisiä asiakashankintakeinoja unohtamatta. Eniten tuloksia tuottaviin keinoihin kannattaa panostaa.

Tutkimusten* mukaan ICT-myynnissä eniten kehitettävää olisi määrän ja systematiikan lisäämisessä.

Määrän lisäämisellä tarkoitetaan yksinkertaisesti myyntialoitteita (soitot, emailit, tapaamiset) ja niitä tukevia, asiakkaan kiinnostusta herättäviä sisältöjä (uutiskirjeet, tapahtumat, oppaat jne). Systematiikka ja laadittu kasvustrategia ohjaavat myyntialoitteet tuottaviin kohteisiin.  Digimyynnin keinot tuovat lisää tuottavuutta myyntialoitteiden tekemiseen. Systematiikkaa tarvitaan myyntiprosessin eri vaiheissa, jotka mukautuvat asiakkaan ostoprosessiin.

Tutkimusten* mukaan myyntitaitoja arvostetaan kovasti. Huippumyyjä toimii konsultoivasti siten, että asiakas haluaa asioida myyjän kanssa. Tarpeiden kartoittaminen, myyntihankkeen tilan analysointi ja kaupan klousaaminen ovat opittavia taitoja, joita kokeneempienkin on syytä harjoitella ja kehittää. Aktiivinen asiakassuhteen jalostaminen kuuluu myös monesti huippumyyjän työnkuvaan.

Uusista digitaalisista keinoista puhutaan paljon, mutta kehitys on vasta alussa. Mahdollisuudet ovat kuitenkin mullistavat, sekä myynnissä, asiakkuuksien johtamisessa että ylipäänsä asiakasymmärryksen kehittämisessä – eli kasvun rakentamisessa.

Näitä kaikkia asioita käsitellään Ohjelmistoyrittäjien järjestämässä intensiivisessä Ohjelmistoalan myynnin valmennusohjelmassa. Lisätietoja ja ilmoittautuminen »

Eerkki-tuomi-200x200rkki Tuomi on erikoistunut kasvuhaluisten yritysten myynnin valmentamiseen, konsultointiin ja tutkimiseen. Hänet tavoittaa esimerkiksi sähköpostilla erkki.tuomi@progrowth.fi.

Lisätietoa: www.progrowth.fi

 

 

*Lataa uusin tutkimus: Loppuraportti ”Tutkimus ICT-alan myynnin esteistä 2016”

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Sähköposti

Related Posts

  • Päiväni Johtajana8.11.2017
  • Älä seuraa parhaita käytäntöjä20.10.2017
  • Yhdeksän käskyä median kanssa toimimiseen6.10.2017
  • Onko uusien liiketoimintamallien arvonäkökulmaero ratkaistavissa?18.8.2017

Comments are closed.

Viimeisimmät julkaisut

  • Miten tietomurtotilanteessa toimitaan oikein
  • Munaatko vai menestytkö? Hyvän IT-toimittajan ominaisuudet ostajan näkökulmasta
  • Näin onnistut etäjohtamisessa
  • Verkkokauppojen käyttämät alustateknologiat Suomessa 2020
  • Mitä erikoista etätyössä? Etätyö, lomautukset & vakuutusturva työnantajan näkökulmasta

Julkaisut aihealueittain

  • Kaikki
  • Myynti
  • Kansainvälistyminen
  • Markkinointi
  • Ohjelmistoala
  • Tietoturva
  • Yleinen
  • Digitalisaatio
  • Johtajuusareena
  • Rekrytointi
  • Yrityskauppa
  • Johtaminen
  • Pilvipalvelut
  • SaaS
  • Brändi
  • Koulutus
  • Rahoitus
  • Sisältömarkkinointi
  • Ecommerce

Yhdistys

Toiminnan tarkoitus
Tekijätiimi
Mediapankki
Hallitus
Säännöt
Partnerit
Yhteystiedot

Jäsenpalvelut

Ecommerce
GDPR 2020
IT2018-ehdot
Koulutukset ja ohjelmat
Materiaalipankki
#mimmitkoodaa
SaaS Finland
Software From Finland
Tietoturvasertifikaatti

Julkaisut

Blogi
Digibarometri
Tiedotteet
Tutkimukset ja raportit

Ohjelmisto- ja e-business ry

Y-tunnus: 1950466-3
Eteläranta 10, 5. krs 00130 Helsinki
toimisto@ohjelmistoebusiness.fi

   

Yhteistyössä

  

© Ohjelmisto- ja e-business ry | Tietosuojaseloste | Sivuston on tehnyt: Wannado
Käytämme sivustollamme evästeitä. Käyttämällä verkkosivujamme hyväksyt evästeet. OkTietosuojaseloste