Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry
  • Palvelut
    • Koulutukset ja ohjelmat
    • Materiaalipankki
    • GDPR 2021–2023
    • IT2022-sopimusehdot jäsenille -40%
    • Ifin IPR-vakuutus jäsenille -20 %
    • Tietoturvasertifikaatti
    • #mimmitkoodaa
    • SaaS Finland
    • Software From Finland
  • Julkaisut
    • Blogi
    • Digibarometri 2019
    • Tiedotteet
    • Tutkimukset ja raportit
    • Fair play -esite
  • Vaikuttaminen
    • Manifesti
    • Fair Play -työryhmä
    • Mimmit koodaa -ohjelma
  • Jäsenistö
  • Partnerit
  • Liity jäseneksi
    • Jäsenhakemus
    • Partner-hakemus
  • en
Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry
  • Palvelut
    • Koulutukset ja ohjelmat
    • Materiaalipankki
    • GDPR 2021–2023
    • IT2022-sopimusehdot jäsenille -40%
    • Ifin IPR-vakuutus jäsenille -20 %
    • Tietoturvasertifikaatti
    • #mimmitkoodaa
    • SaaS Finland
    • Software From Finland
  • Julkaisut
    • Blogi
    • Digibarometri 2019
    • Tiedotteet
    • Tutkimukset ja raportit
    • Fair play -esite
  • Vaikuttaminen
    • Manifesti
    • Fair Play -työryhmä
    • Mimmit koodaa -ohjelma
  • Jäsenistö
  • Partnerit
  • Liity jäseneksi
    • Jäsenhakemus
    • Partner-hakemus
  • en
loka 06

Yhdeksän käskyä median kanssa toimimiseen

  • 6.10.2017
  • Blogi, Markkinointi
  • blogi

Toimittajan kanssa asioidessa tulee muistaa, että toimitus ei ole yrityksen markkinointikanava. Media tarjoaa kuitenkin hienon mahdollisuuden saada yritykselle lisää tunnettavuutta, jos tietää, mitä tekee. Hyvässä mediakäyttäytymisessä on omat jipponsa ja yritys, joka hallitsee tämän, pystyy mahdollistamaan median tarjoaman julkaisukanavan hyödyt esimerkiksi yrityksensä rekrytoinnissa ja työnantajamielikuvassa.

Koostin Mikko Torikan (TiVi), Marko Junkkarin (Helsingin Sanomat), Elina Lappalaisen (Talouselämä) ja Tero Lehdon (Alma Talent, Tekniikka&Talous) kovimmat vinkit median kanssa hedelmällisesti toimimiseen.

Ole selkeä ja ytimekäs
Kerro suoraan heti yhteydenottosi alussa mitä asiasi koskee; mistä haluat, että juttu tai haastattelu tehdään. Onko se innovaatio, muutos, uusi tutkimustulos, läpimurto, uusi kaupallinen sovellus, historiallinen hetki, menestystarina, mielenkiintoinen henkilökuvaus? Jos liität mukaan tiedotteen, avaa sen sisällön pääkohdat lyhyesti saatesanoissa. Lähesty innovaatio/tekniikka edellä. Parhaiten tavoitat toimittajan sähköpostilla tai soittamalla. Vältä someviestipommitusta.

Millainen yritys te olette?
Kerro mitä te teette, mitä erilaista teillä on, miten poikkeatte muista saman alan yrityksistä, mitä uniikkia teiltä löytyy, mitä erityisiä hankkeita teillä on tai muuta vastaavaa. Kirjatkaa yritystapahtumanne nettisivunne blogiin ja/tai somekanavaan, sillä toimittajat tarkastavat nämä saadakseen lisätietoja teistä.

Kohdenna oikealle yleisölle
Jokaiselle mediajulkaisijalla on oma lukijakuntansa. Mieti ennakkoon, kenelle haluat välittää viestisi; potentiaalisille yhteistyökumppaneille, sijoittajille, uusille rekrytoinneille, yleiseen tietouteen, ammattilaisille jne. Jos kohderyhmäsi on esimerkiksi tekniikan alan asiantuntijat, uutisjuttua on tällöin fiksuinta tarjota alan omille lehdille ja julkaisijoille ison sanomalehden tekniikkaosaston sijasta.

Tarina myy
Löytyykö yrityksestäsi erityistä tarinaa, innovaatio-oivallusta, henkilökuvausta, draaman kaarta kuten ”olimme pohjalla vielä puoli vuotta sitten, nyt listauduimme Nasdaqiin” tai muuta mielenkiintoista? Lukijat ja toimittajat rakastavat hyviä tarinoita, joten tuo niitä rohkeasti esille.

Valmistaudu haastattelun etukäteen
Kun tiedät, mitä haluat kertoa haastattelutilanteessa toimittajalle ja mistä olette puhumassa, haastattelu etenee hyvin teidän molempien kannalta. Turha ääneen ajattelu jää pois ja pysyt asiassa. Jos aiheena on uusi innovaatio yrityksessänne, on turha selittää juurta jaksain yrityksenne historiaa.
Ole valmis kertomaan asiastasi toimittajalle rautalangasta vääntämällä, sillä harva toimittaja tietää ihan kaikkea alastasi, vaikka hän olisikin perehtynyt yritykseesi etukäteen. Nippelitietoihin ei kuitenkaan tarvitse mennä.

Ole tavoitettavissa
Mikään ei ole ikävämpää kuin se, että yhteyshenkilöä, jolta pitäisi saada lisätietoja, ei saa kiinni tai hän ei ole edes tietoinen siitä, että hänen pitäisi puhua asiasta X toimittajille. Kiinnostavatkin jutut voidaan ohittaa sillä, ettei tavoiteltua henkilöä saatu kiinni. Hiljaisina uutispäivinä taas juttuun voidaan tarttua nopeasti, jolloin toimittaja tapaa sinut mielellään pikimmiten.
Viestintä voi pyytää apuun tiedotteiden laatimisessa ja oikeiden kanavien kohdentamisessa, mutta he eivät voi antaa haastatteluasi puolestasi.

Haastattelu on haastattelu
Haastattelutilanteessa ei tehdä enää pohjatyötä, vaan kaikkea sanomaasi voidaan käyttää jutun tekemiseen. Suoria sitaatteja voidaan näyttää ennen julkaisua, mutta juttua ei korjata sinulle mieleiseksi vain sen takia, ettet pidä uutisen sävystä tai et ymmärtänyt olevasi haastateltavana. Suoranaiset faktavirheet korjataan, ei muuta. Olet vastuussa sanomisistasi.

Älä ole diktaattori tai salailija
Vältä päättämästä etukäteen mitä toimittaja saa kysyä sinulta tai soittele perään heti sähköpostitiedotteen jälkeen, että onko toimittaja tulossa paikalle. Älä myöskään sorru mystisiin tilaisuuskutsuihin, joiden sisällöstä tai syystä et pihahda mitään etukäteen.

Viestintätoimiston valmiiksi tekemä uutinen ei kiinnosta
Jos tavoittelet hyviä julkaisuja, voit käyttää viestintätoimistoa apuna tiedotteen laatimisessa, mutta älä pyydä tekemään uutisjuttua tai haastattelua valmiiksi, jota yrität tarjota medialle. Se antaa teistä epäammattimaisen kuvan.

Kuvia jäsenillastamme

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Sähköposti

Related Posts

  • Päiväni Johtajana8.11.2017
  • Älä seuraa parhaita käytäntöjä20.10.2017
  • Onko uusien liiketoimintamallien arvonäkökulmaero ratkaistavissa?18.8.2017
  • Onnistuneen ohjelmistoprojektin ostaminen9.5.2017

Comments are closed.

Viimeisimmät julkaisut

  • Elements of Startups’ Implemented  Profitable Growth in Software Business
  • Ohjelmistoalan työn kuormitustekijöitä voi hallita yhteisöllisillä ratkaisuilla
  • Verkot vesille – Käytännön vinkit ensimmäistä IT-alan työpaikkaa etsivälle
  • Edellyttääkö työhyvinvointi muutosta työkulttuuriimme?
  • Mielenterveyden häiriöt ovat työpaikkojen mörkö, josta on puhuttava

Julkaisut aihealueittain

  • Kaikki
  • Myynti
  • Kansainvälistyminen
  • Markkinointi
  • Ohjelmistoala
  • Tietoturva
  • Yleinen
  • Digitalisaatio
  • Johtajuusareena
  • Rekrytointi
  • Yrityskauppa
  • Johtaminen
  • Pilvipalvelut
  • SaaS
  • Brändi
  • Koulutus
  • Rahoitus
  • Sisältömarkkinointi
  • Ecommerce

Yhdistys

Toiminnan tarkoitus
Manifesti
Tekijätiimi
Mediapankki
Hallitus
Säännöt
Partnerit
Yhteystiedot

Jäsenpalvelut

GDPR 2021–2023
IT2022-sopimusehdot
Koulutukset ja ohjelmat
Materiaalipankki
#mimmitkoodaa
SaaS Finland
Software From Finland
Tietoturvasertifikaatti
IPR-vakuutusetu

Julkaisut

Blogi
Digibarometri
Tiedotteet
Tutkimukset ja raportit

Ohjelmisto- ja e-business ry

Y-tunnus: 1950466-3
Eteläranta 10, 5. krs 00130 Helsinki
toimisto@ohjelmistoebusiness.fi

     

Yhteistyössä

  

© Ohjelmisto- ja e-business ry | Tietosuojaseloste | Sivuston on tehnyt: Wannado