Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry
  • Palvelut
    • Ecommerce
    • GDPR 2020
    • IT2018-ehdot
    • Koulutukset ja ohjelmat
    • Materiaalipankki
    • #mimmitkoodaa
    • SaaS Finland
    • Software From Finland
    • Tietoturvasertifikaatti
  • Julkaisut
    • Blogi
    • Digibarometri 2019
    • Tiedotteet
    • Tutkimukset ja raportit
    • #mimmitkoodaa-esite
  • Vaikuttaminen
    • Manifesti
    • Fair Play – Digiajan pelisäännöt -työryhmä
    • Mimmit koodaa -ohjelma
  • Jäsenistö
  • Partnerit
  • Liity jäseneksi
    • Jäsenhakemus
    • Partner-hakemus
  • en
Ohjelmisto- ja e-business ry Ohjelmisto- ja e-business ry
  • Palvelut
    • Ecommerce
    • GDPR 2020
    • IT2018-ehdot
    • Koulutukset ja ohjelmat
    • Materiaalipankki
    • #mimmitkoodaa
    • SaaS Finland
    • Software From Finland
    • Tietoturvasertifikaatti
  • Julkaisut
    • Blogi
    • Digibarometri 2019
    • Tiedotteet
    • Tutkimukset ja raportit
    • #mimmitkoodaa-esite
  • Vaikuttaminen
    • Manifesti
    • Fair Play – Digiajan pelisäännöt -työryhmä
    • Mimmit koodaa -ohjelma
  • Jäsenistö
  • Partnerit
  • Liity jäseneksi
    • Jäsenhakemus
    • Partner-hakemus
  • en
helmi 02

Kolme tapaa varmistaa softahankkeen epäonnistuminen

  • 2.2.2016
  • Blogi, Digitalisaatio
  • blogi, pekka walkama, sininen meteoriitti

Digiratkaisuja voidaan ottaa käyttöön tuotteina tai tehdä itse räätälöitynä sekä usein myös näiden yhdistelmänä. Jos löytyy olemassa oleva testattu ja toimiva tuotepohjainen ratkaisu, kannattaa sitä varmaan ensisijaisesti käyttää – miksi nikkaroida pyörää kalliilla uudestaan? Jos tuotteella ei ole kansainvälistä levitystä, se tuskin on oikea tuote ollenkaan – pelkästään Suomen markkinaan tuotteistaminen harvoin mahdollistaa taloudellisesti investoinnin riittävän laadukkaaseen toteutukseen. Helpoin tapa epäonnistua digiratkaisun käyttöönotossa onkin valita väärä tuote tai vain paperilla tuotteelta vaikuttava ratkaisu.

Jos tuotepohjainen ratkaisu ei laajentamallakaan helposti taivu organisaation tarpeisiin, ollaan pelikentällä, jossa pätevät eri säännöt. Alla on listattu kolme helppoa tapaa, joita noudattamalla onnistut mokaamaan räätälöidyn softahankkeen (pätee niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla):

TOP3-tavat mokata softahanke:

1. Vertaa appelsiineja ja omenoita

Jos kilpailutat lääkäriä suorittamaan itsellesi tai läheisellesi sydänleikkausta, valitsetko sen, joka halvimmalla tarjoaa? Digitaaliset ratkaisut ovat nykyään monen liiketoiminnan sydän tai vähintäänkin valtimot. Liiketoiminnan tarpeisiin parhaiten sopivan kumppanin kanssa on suurin todennäköisyys softahankkeen onnistumiselle. Ulkoistamalla ratkaisukumppanin valinnan hankintaosastolle löydät tehokkaasti halvimman vaihtoehdon.

2. Valitse tiukka toimintamalli, joka takaa suunnitellun mukaisen lopputuloksen

Jos tiedät tarkalleen, mitä olet tekemässä, olet epäilemättä tehnyt kaikki määrittelyt etukäteen…ja mahdollisesti aika on jo ajanut tarpeesta ohi tai vähintäänkin ajamassa. Digitalisaation kellotaajuus on niin nopea, että onnistut parhaiten varautumalla muutokseen joka päivä – muutoksen estämiseen keskittymisen sijasta ratsastamalla sen laineilla!

3. Keskity feature-listaan, unohda asiakaskokemus ja työpäiväkokemus

Uusien asiakkaiden hankkiminen on kallista puuhaa, joten fiksu tarjoaa mahtavia asiakaskokemuksia ja pitää siten nykyisistä kiinni – sama koskee työntekijöitä. Mahtava asiakaskokemus ja mahtava työpäiväkokemus eivät ole erillisiä asioita, vaan toistensa summa. Jos oman henkilökuntasi työpäiväkokemus sakkaa lukuisten järjestelmien siilomaisessa sekamelskassa tai digiosaamisen puutteen vuoksi, on turha haaveilla mahtavista asiakaskokemuksista. Yhteen toimivien ja yhteistyön mahdollistavien järjestelmien sekä toimintatapojen siivittämä organisaatio tarjoilee asiakkaillekin parempia elämyksiä. Eeppisimmän epäonnistumisen saavutat, kun yhden sijasta laiminlyöt nämä molemmat näkökulmat.

Meiltä Sinisestä Meteoriitista löytyy molempia, sekä räätälöityä softakehitystä että tuotteistettuja valmisratkaisuja Valo-tuoteperheestä. Jos päätät olla noudattamatta edellistä listaa, autamme mielellämme!

81285_904ab4f4-f931-482f-90cb-d2eea5a0bcc1 Kirjoittanut:

Pekka Walkama
Toimitusjohtaja
Sininen Meteoriitti
www.meteoriitti.fi

 

Lue lisää Pekan tekstejä osoitteessa: meteoriitti.com – Pekka Walkama

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Sähköposti

Related Posts

  • Päiväni Johtajana8.11.2017
  • Älä seuraa parhaita käytäntöjä20.10.2017
  • Yhdeksän käskyä median kanssa toimimiseen6.10.2017
  • Onko uusien liiketoimintamallien arvonäkökulmaero ratkaistavissa?18.8.2017

Comments are closed.

Viimeisimmät julkaisut

  • Tilaustalous | SaaS-palvelun verkkomyynnin valmius 1/3
  • Granon 30 vuoden menestystarina tähtää maailmalle
  • Etätyöapatiasta työn imuun (Työkyvyn mitä ja miten)
  • Miten tietomurtotilanteessa toimitaan oikein
  • Munaatko vai menestytkö? Hyvän IT-toimittajan ominaisuudet ostajan näkökulmasta

Julkaisut aihealueittain

  • Kaikki
  • Myynti
  • Kansainvälistyminen
  • Markkinointi
  • Ohjelmistoala
  • Tietoturva
  • Yleinen
  • Digitalisaatio
  • Johtajuusareena
  • Rekrytointi
  • Yrityskauppa
  • Johtaminen
  • Pilvipalvelut
  • SaaS
  • Brändi
  • Koulutus
  • Rahoitus
  • Sisältömarkkinointi
  • Ecommerce

Yhdistys

Toiminnan tarkoitus
Manifesti
Tekijätiimi
Mediapankki
Hallitus
Säännöt
Partnerit
Yhteystiedot

Jäsenpalvelut

Ecommerce
GDPR 2020
IT2018-ehdot
Koulutukset ja ohjelmat
Materiaalipankki
#mimmitkoodaa
SaaS Finland
Software From Finland
Tietoturvasertifikaatti

Julkaisut

Blogi
Digibarometri
Tiedotteet
Tutkimukset ja raportit

Ohjelmisto- ja e-business ry

Y-tunnus: 1950466-3
Eteläranta 10, 5. krs 00130 Helsinki
toimisto@ohjelmistoebusiness.fi

   

Yhteistyössä

  

© Ohjelmisto- ja e-business ry | Tietosuojaseloste | Sivuston on tehnyt: Wannado